مراحل اداری انجام آزمایش خاک

بسیاری از افراد برای گذراندن مرحله انجام آزمایش خاک و دریافت مجوزهای مربوطه دچار اتلاف وقت بسیار زیادی می‌شوند و دلیل آن نیز به ناآگاهی آن‌ها از فرآیند انجام این کار مرتبط است. در ادامه یک شمای کلی از مراحل انجام آزمایش خاک در استان البرز و دریافت مجوزهای مربوطه به شما ارائه خواهیم داد که دانستن آن برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه‌ ضروری خواهد بود:

1. بازدید از محل

پس از صدور عوارض شهرداری شما می‌توانید به انجام آزمایش خاک بپردازید. ابتدا با یک شرکت معتبر در زمینه آزمایش خاک مذاکره می‌کنید به عنوان مثال شرکت آتیه سازاان ماندگار فرداد و پس از توافق‌های اولیه، کارشناسان شرکت از زمین شما بازدید خواهند کرد. در این مرحله مواردی همچون شمالی یا جنوبی بودن جهت ساختمان، موقعیت و وضعیت ساختمان‌های همسایه، و موقعیت کلی زمین بررسی می‌شود تا بهترین روش برای حفاری و برداشت خاک مشخص شود.

2. توافق قیمت با آزمایشگر و عقد قرارداد

پس از بازدید اولیه نوبت به نهایی کردن قیمت و عقد قرارداد نهایی با شرکت آزمایشگر می‌رسد. عوامل تعیین‌کننده قیمت آزمایش در قسمت پایانی این مقاله آمده است؛ شما می‌توانید برای انجام بهتر مذاکرات آن قسمت را مطالعه کنید. پس از عقد قرارداد، شرکت یک برگه سبز ژئوتکنیک به سازنده تحویل می‌دهد. سازنده لازم است برای دریافت تأییدیه نهایی، برگه سبز را به دفتر خدمات الکترونیک ببرد و فرآیند تأیید مدارک را انجام دهد.

3. انجام حفاری و برداشت خاک

پس از تأیید برگه سبز، نوبت به انجام حفاری می‌رسد. اگر با یک شرکت حرفه‌ای توافق کرده باشید، فرآیند حفاری تنها چند روز زمان می‌برد. اما اگر شرکت از نیروهای غیر متخصص و ارزان استفاده کند، ممکن است هفته‌ها این فرآیند زمان ببرد.

4. مستقر شدن کارشناس ژئوتکنیک

شرکت آزمایشگر لازم است یک کارشناس ژئوتکنیک برای مستندسازی فرآیند حفاری به محل اعزام کند. یکی از عوامل بسیار مهم در دریافت تأییدیه نهایی از سوی سازمان نظام مهندسی، به کارشناس ناظر ژئوتکنیک بستگی دارد؛ چراکه استانداردهای این سازمان در این زمینه سخت‌گیرانه است. در صورتی که تیم حفاری حرفه‌ای باشند و مهندس ناظر نیز به درستی فرآیند گزارش‌گیری و مستندسازی را انجام دهد، مشکلی در دریافت تأییدیه نظام مهندسی نخواهید داشت.

5. انجام فرآیندهای آزمایشگاهی

پس از عملیات حفاری، نوبت به گذراندن فرآیند آزمایشگاهی می‌رسد. در این قسمت آزمایش‌هایی تخصصی بر روی خاک انجام می‌شود؛ در قسمت بعدی به تفصیل این آزمایش‌ها را بررسی خواهیم کرد. در این قسمت نیز اهمیت عقد قرارداد با یک شرکت حرفه‌ای خود را نشان می‌دهد؛ چراکه در صورت عدم بهره‌گیری از نیروهای متخصص، ممکن است خروجی آزمایش‌ها از نظر نظام مهندسی غیرقابل‌قبول باشد. از این گذشته، سلامت و دوام سازه شما کاملاً وابسته به نتایج این آزمایش است و از همین رو نباید با بهره‌گیری از نیروهای غیر متخصص، ریسکی در این زمینه انجام داد.

6. صدور دفترچه نتایج آزمایش خاک

در نهایت نوبت به دریافت دفترچه مکانیک خاک می‌رسد. این دفترچه که معمولا در حدود ۷۰ صفحه دارد، گزارشی دقیق از نتایج آزمایش‌های متنوع خاک ارائه داده است. به احتمال زیاد شما این گزارش را به صورت دی‌وی‌دی دریافت خواهید کرد. باید توجه داشته باشید که تمامی نتایج این دفترچه، در انجام مراحل بعدی ساخت‌وساز شما و مخصوصاً در مراحل زیرسازی و طراحی ساختمان موثر خواهد بود. در این مرحله کار شما با شرکت آزمایشگر به اتمام می‌رسد.

7. ارسال مدارک به نظام مهندسی

در این مرحله شرکت یا افراد سازنده ساختمان، دفترچه‌ مکانیک خاک را در قالب دی‌وی‌دی به سازمان نظام مهندسی ارسال می‌کنند و منتظر دریافت جوابیه سازمان می‌مانند. سازمان نظام مهندسی با بررسی دقیق تمامی خروجی‌ها، در خصوص صدور مجوز تصمیم‌گیری خواهد کرد. توجه داشته باشید که اگر با یک شرکت حرفه‌ای آزمایشگر کار کرده باشید، این فرآیند به سرعت و بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد.

8. دریافت پاسخ از نظام مهندسی

پس از صدور تأییدیه نظام مهندسی و دریافت مجوزهای مربوطه، این سازمان یک گزارش تکمیلی موسوم به دفترچه مکانیک خاک به شما ارائه خواهد داد. در این دفترچه دستورالعمل‌هایی وجود دارد که مهندسین پروژه‌ شما به آن نیاز خواهند داشت

Categories:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *